Thursday, January 13, 2011

Opkomst van China

NL China, markteconomie in opkomst.

China behoort tot een van de vier snelst economisch groeiende landen, de zogenaamde BRIC landen (Brazilie, Rusland, India, China). Ook Mexico, Indonesie, Turkije en Korea zitten in de lift. Het is evident dat het van belang is om voorbereid te zijn op de rol die China op de wereldmarkt gaat spelen. Een belangrijk aspect daarbij is het cultuurverschil tussen China en de westerse wereld. Om niet de aansluiting te missen zou Nederland meer aandacht moeten hebben voor China, te beginnen bij het onderwijs. 
NU.nl januari 2011 - Door investering in onderwijs, onderzoek en innovatie zou Nederland weer in de top vijf van kenniseconomieën moeten komen. Alleen dan kan ons land concurreren met bijvoorbeeld China en India en welvarend blijven. Geld dat de overheid verdiende met de verkoop van aardgas (de zogenaamde FES gelden) werd voorheen onder meer in onderzoek en innovatie gestoken. Nu niet meer en wordt er dus eigenlijk bezuinigd volgens voorzitter van de Kennis- en Innovatie Agenda (KIA) Alexander Rinnooy Kan. Voor actuele informatie over spoeddebatten universitaire bezuinigingen, zie blog Landelijke Beta-Actie.

Qin Shi Hunagdi - De Eerste keizer van China -Buitenhof 2 januari 2011 - "De eerste uitzending van Buitenhof in 2011 gaat over de opkomst van China. Dat land is hard op weg de grootste economie ter wereld te worden en laat zich ook politiek steeds sterker gelden. Maar volgens Kristofer Schipper, de 'grand old man' van de Nederlandse sinologie en Taoïstisch meester, dreigt Nederland de aansluiting met China te missen. Hebben wij wel voldoende belangstelling voor de ontwikkelingen daar? In Buitenhof een interview met Schipper over het totaal andere waar China voor staat en welke kennis leidt tot een beter begrip."

"En een debat over wonen en werken in China. Met internetondernemer Marc van der Chijs, die in Sjanghai de succesvolle website Tudou.com lanceerde (de Chinese YouTube), oud-correspondent Bettine Vriesekoop die komende maand het boek 'Duizend Dagen in China' publiceert en advocaat Jurjen Groot die in China Nederlandse bedrijven adviseert. Verder de eerste column van juriste/publiciste Naema Tahir."

Commentaar: 
Nederland dreigt de aansluiting met China te missen. 
  1. Directe relaties tussen China en Nederland bestaan sinds de zeventiende eeuw. Een goede naam hadden wij als Hong Mao ='Roodhoofden' echter niet, want het beeld dat de gemiddelde Chinees van de koloniale Nederlander heeft is er een van de roofzuchtige barbaar, een beeld dat helaas niet veel afwijkt van de historische realiteit. 
  2. De laatste jaren kan men echter spreken van grote bloei in de Nederland-Chinese betrekkingen, vooral op het gebied van handel en culturele uitwisseling. De aantrekkingskracht, die China vanwege de grote economische groei van de laatste tijd op Nederland en met name Duitsland uitoefent speelt daarbij een belangrijke rol.  
  3. Voorwaarde voor het behouden van deze positie is wel dat we voldoende belangstelling moeten tonen voor de ontwikkelingen in China. Met name inspanningen om de taal en cultuur eigen te maken is van essentieel belang. Nederland loopt daarbij helaas achter op andere landen in Europa. Er is onvoldoende onderwijsaanbod, wat blijkt uit het feit dat Chinees alleen in Maastricht en Leiden als studie kan worden gevolgd. In Frankrijk bijvoorbeeld is het leervak Chinees de tweede buitenlandse taal op de middelbare school. 
  4. Vooral de chinese taal kan niet los worden gezien van kennis van de cultuur. Als er niet op korte termijn voldoende wordt geinvesteerd in de chinese taal en cultuur dreigt Nederland de aansluiting met China te missen. Dat zou een gemiste kans zijn, vooral omdat China zoveel te bieden heeft en zeker niet enkel en alleen op economisch gebied.
Geld is niet alles wat telt in China
Enkele tips voor etiquette bij het zakendoen in China
  • Op zijn Hollands te werk gaan en snel even knopen doorhakken werkt niet in China. Chinezen hechten veel waarde aan het opbouwen van een langdurige, persoonlijke relatie. 
  • Chinezen zijn ook harde en taaie onderhandelaars. Niets gaat vanzelf, maar alles is mogelijk. Contacten en onderhandelingen vragen om tactisch optreden en veel geduld. Bescheidenheid wordt op prijs gesteld en het is verstandig om niet alle informatie weg te geven in de verkenningsfase.
  • Chinezen denken in termen van wederzijds voordeel, ga hier ook altijd van uit in de onderhandelingen. Een positieve benaderingswijze is in China erg belangrijk. “Chinezen zeggen wel: u kunt investeren, maar wij willen uw technologie”
  • Een Chinese zakenrelatie zal niet snel toegeven dat hij of zij iets niet begrijpt. Hij zal ook nooit direct nee zeggen, er is geen woord voor.
  • Chinezen vinden het belangrijk dat u betrouwbaar bent en ook dat u consistent bent in wat u zegt. Dit geldt voor afspraken tijdens de onderhandelingen, maar ook in de omgang.
  • Juich niet te vroeg. Pas wanneer het contract is getekend beginnen de echte onderhandelingen.

Links:

No comments:

Post a Comment