NL Met zelfgemaakt vliegtuig naar Afrika.
'All you need is a desire for a better life and a willingness to work for it.'
Zelfgemaakt vliegtuig |
Uitzending gemist - 8 oktober 2010: Bijna vier maanden trok kunstenaar Joost Conijn met zijn zelfgebouwde vliegtuig OK-NUL 43 door Afrika. Hij vertrok 28 mei vanuit Lelystad, waarna hij tussenstops maakte in België, Frankrijk, Spanje, Marokko en zo verder Afrika in vloog met als eindbestemming Nairobi, Kenia. Gisteren (7 oktober 2010) is hij teruggekomen naar Nederland. Joost Conijn vertelt over zijn ervaringen die hij met zijn vliegtuigje al reizend door het Afrikaanse continent opdeed. Eerder in 2000 kwam zijn film Vliegtuig uit waarin hij met een zelfgemaakt vliegtuigje opsteeg in de Sahara. Later bouwde hij een auto van hout die niet alleen gemaakt was van hout, maar er ook op rijdt. Deze auto is geïnspireerd op voertuigen die techneuten in de oorlog maakten wanneer de brandstof op raakte. Met deze auto reisde hij door Oost-Europa en maakte de film Hout auto.
Houtauto |
Reizen met Joost Conijn (Daan Sleiffer) - 3 mei 2007:
Op reis met de auto: Niet naar Zuid-Frankrijk maar naar Albanië. Geen leasewagen met onbeperkte kilometers en een tankpas, maar een zelfgebouwde auto die op hout loopt. Joost Conijn doet het. Conijn bouwde een hek in de woestijn dat mechanisch opende als hij er met zijn auto op af reed.
Hij bouwde vliegtuigen waarmee hij opsteeg in Marokko en neerstortte in Tsjechië. En al deze avonturen filmde hij. De films van Joost Conijn waren te zien in het Rotterdamse museum Boijmans Van Beuningen. De houtauto en het verongelukte vliegtuig zijn deel van de permanente collectie. En alles is na te beleven in het boek IJzer en Video.
Op reis met de auto: Niet naar Zuid-Frankrijk maar naar Albanië. Geen leasewagen met onbeperkte kilometers en een tankpas, maar een zelfgebouwde auto die op hout loopt. Joost Conijn doet het. Conijn bouwde een hek in de woestijn dat mechanisch opende als hij er met zijn auto op af reed.
Cést une Hek |
Houtjes hakken: Conijn en de houtauto reisden door afgelegen, beboste delen van Oost-Europa, waar genoeg brandstof voor handen is om de motor draaiende te houden. In de film ziet dat er zo uit: Een drietal vrouwen in gebloemde rokken en hoofddoeken slaat met lange stokken vruchten uit de boom. Ze verstaan de blonde Nederlander niet maar delen hun eten met hem. Daarna helpen ze zijn houten auto duwen. Er verschijnt een menigte mannen die nieuwsgierig toekijkt hoe de reiziger zijn houtauto aan de praat probeert te krijgen. Ze helpen. Hakken houtjes en regelen een vuurtje. Niemand heeft haast en Joost al helemaal niet. Zodra zijn auto weer draait, gaat het snel genoeg, langzaam hobbelend naar het volgende avontuur. Naar het hart van Chernobyl bijvoorbeeld.
Over doen: ‘Kunst hoort in de eerste plaats iets te zijn wat je doet,’ schrijft Conijn in zijn boek IJzer en Video. Foto’s van zijn projecten, videostills, een krantenknipsel in het Moldavisch, e-mails van geïnteresseerden die zijn avonturen volgen, en de verhalen van Conijn zelf. IJzer en Video is een prachtig plakboek over bouwen en reizen. Over doen. De reiskunst van ijzer- en videoartiest Joost Conijn zal mij dankzij de films en dit mooie boek altijd blijven inprenten dat het ook anders kan. Radio 1 Kunststof - 6 maart 2007: Hij plaatst een poort in de woestijn die automatisch opent als hij er met zijn auto op afrijdt. Stijgt met een zelfgebouwd vliegtuig op in de Sahara. Reist met een op hout gestookte auto door Rusland tot in de zone van Tsjernobyl. Filmt een jaar lang zijn buurtkinderen aan de rand van de beschaving. Het adagium van kunstenaar Joost Conijn is doen. Een plan, een reis, een film, bewust onbevangen gaat hij het avontuur aan. Museum Boijmans van Beuningen organiseerde de eerste grote Nederlandse solotentoonstelling over het werk van deze man.
Digischool - 20 oktober 2004: Kunstenaar Joost Conijn bouwde een achteruitrijfiets, reisde naar Afrika "om midden in de woestijn een hek te plaatsen dat automatisch opent wanneer een auto het nadert" en twee jaar geleden steeg hij met een uit onderdelen van onder andere een fiets, een kruiwagen en een motor zelfgebouwd vliegtuig op van het dak van kunstenaarsinitiatief De Fabriek in Eindhoven. Joost vertelt: "Mijn werk begint bij de onbedwingbare wil me te verplaatsen en gaat over het eigenhandig maken van mogelijkheden, het verwezenlijken van plannen, het alles in werking zetten voor een volkomen moment." Centraal in zijn werk staat de vraag waar de mens stopt en de machine begint. Grenzen worden verlegd en projecten die onmogelijk lijken, worden gerealiseerd. Experiment, risico en innovatie zijn sleutelwoorden in zijn werk. Joost Conijn zegt van kinds af aan iedere gelegenheid aangegrepen te hebben om te reizen. Dit resulteerde onder andere in een fietstocht naar India na zijn middelbare schooltijd. De fascinatie voor het zich verplaatsen bereikte december 1999 een climax toen Joost Conijn met zijn zelfgebouwde vliegtuig het luchtruim koos. Dit vliegtuig bouwde hij in 1999 op het dak van het kunstenaarsinitiatief De Fabriek in Eindhoven. Ook deze machine bestaat uit verschillende onderdelen afkomstig van onder andere een fiets, kruiwagen en motor met als complementerend onderdeel de kunstenaar zelf als piloot. Een jaar later, in de herfst van 2001, reed Joost Conijn rond in een op hout gestookte, houten auto. Het is een methode die uit de tweede wereldoorlog stamt en waarbij de auto hout als brandstof gebruikt. Die auto staat nu geparkeerd in de museumtuin van het Centraal Museum. De kunstenaar Joost Conijn zette met deze auto koers richting de bossen van Oost Europa, raakte verzeild in onherbergzame gebieden en verbleef onder andere twee dagen in Tsjernobyl.
Het adagium is doen. Helemaal gaan: een plan, een reis, een film. Bevlogen, bewust onbevangen. Joost Conijn plaatst een poort in de woestijn die automatisch opent. Stijgt op in een zelfgebouwd vliegtuig. Reist met een op hout gestookte houten auto door Rusland tot in de zone van Chernobyl. Filmt een jaar lang zijn buurkinderen aan de rand van de beschaving. Verbetert zijn vliegtuig en stort neer. Fietst door het Marokkaanse Rifgebergte met twee vrienden; ze communiceren met handen en voeten over wat er in de wereld gaande is. Met een onafhankelijke houding beweegt hij zich door het leven en speelt het grote spel van de kunst. Met bravoure, en toch totaal gemeend.
Links:
Wikipedia
Galeries.nl
Boek: Piloot van Goed en Kwaad
Pauw & Witteman 8 oktober 2010
Kunststof-Radio1
Galeries.nl
Boek: Piloot van Goed en Kwaad
Pauw & Witteman 8 oktober 2010
Kunststof-Radio1
Inventief
ReplyDeleteDat wil ik ook!
ReplyDeleteBent u de trotse bezitter van een eigenhandig gemaakte Batmobiel? Heeft u een replica van de allereerste Mercedes gebouwd? Of met bloed, zweet en tranen een andere topauto in elkaar geklust? Dan bieden wij u nu de mogelijkheid uw pronkstuk aan het grote publiek te showen tijdens AutoRAI 2011! Wilt u weten hoe? Lees verder!
ReplyDelete