Tuesday, February 15, 2011

MagicMachine

NL. Magic Machine blues (muzikale herinneringen).

Magic Machine

Na enig speurwerk heb ik een aantal jeugdvrienden teruggevonden. Een daarvan is Tom Verwaart als muzikant pur sang bij de in 1968 opgerichte bluesgroep Magic Machine, daarna in de tweede bezetting in 1971 o.a. aangevuld met Hans de Wit op basgitaar (meestal een beetje uit de maat). De beste performance was de vertolking van I'm Going Home van Ten Years After, waarin Tom op z'n best was en zich helemaal kon uitleven. Herinneringen aan de bandrepetities in het jeugdhonk in de gasfabriek en de optredens van het bandje bij schoolfeesten. In die tijd kon je nog voor een paar honderd gulden ook Golden Earring of Earth & Fire en volgens mij ook Livin Blues voor een miniconcert contracteren, maar wij hadden voorkeur voor het vermaak met de schoolband. Tom maakte verder vanaf 1976 deel uit van de (Ierse) folkgroep Borecole, in 1980 zat hij in de groep Sweet Molly, vervolgens in Simple Simon en vanaf 1988 in Hit The Ceiling (hetkontakt). Optredens zijn zeer schaars, doorgaans om de 5 jaar. De laatste waren in 2004 en 2009, maar er is er weer een gepland voor 2014.

Magic Machine 1968
Magic Machine 1971
Sweet Molly revival in 2009
Hit The Ceiling
Tom Verwaart on Sax
Hit The Ceiling - 2 oktober 2011
In de jeugdsociëteit De Bastille in Schoonhoven was het vooral op zondagmiddag prettig vertoeven; onderuitgezakt op de fauteuils of aan de bar en vooral relaxen. Gesprekken over van alles en nog wat met op de achtergrond onze favoriete muziek. Maggie May en Reason To Believe van Rod Stewart associeër ik nog steeds met de strips van Suske en Wiske. 

Bert Van Tuijl, jeugdvriend en collega bij Philips Eindhoven heeft zich via de offshore in Noorwegen uiteindelijk in Schotland gesettled. Ooit hebben we samen de 'hit' The Wish geschreven en daarvan een fantastische performance gegeven met minimale middelen. Een bewerking ervan is toegevoegd aan het repertoire van Magic Machine. 
Vandaag ontving ik een email van hem uit Aberdeen:
Arie, voor het geval je je het niet helemaal herinnert:
      A bird must be an angle,
      the sky must be a heaven.
      People aren’t able,
      they are too heavy.
      (het refrijn, door jou geschreven)
      I don’t want to be rough, I don’t want no LSD.
      I just want to live in peace, I just want to be free.
      And if you feel the same, when you say “I love you”.
      You can be sure that I will answer, that I love you too.
      (de rest, door mij geschreven)
M’n kinderen liggen nog steeds dubbel als ik het voor ze zing!
Bert van Tuijl

Het 'pre-garage' bandje The Wish of Wish Them, waar Bert van Tuijl, Niek .., Ronnie (Paling) Seelman, een zangeres (naam vergeten) en ikzelf in 'musiceerden' was niet echt een doorslaand succes, want het is niet lang na de oprichting weer ontbonden wegens geluidsoverlast bij omwonenden tijdens het repeteren in de garage bij ons thuis. De bewerkingen van Gloria en Venus van respectievelijk Them en Shocking Blue waren tijdens de repetities tot in de 'wijde omtrek' te horen.

Muziek speelde, althans voor mij, ook altijd een prominente rol tijdens kampeervakanties met Tom, Bert en Dolf in de vorm van gitaarsessies van soms 's middags tot 's avonds laat. Er werd meegejamd met o.a. A Horse With No Name (America), Stairway To Heaven (Led Zeppelin), The Needle And The Damage Done (Neil Young) en geluisterd naar Franse Folk.
We hebben ondergenoemde nummers grijsgedraaid op vinyl, en cassettebandjes niet te vergeten. 

Muzikale herinneringen:
  • Tom: Ten Years After (I'm Going Home), Iron Butterfly (In a Gadda da Vida), Them (Gloria), The Animals, Scorpions (Hello Josephine), The Who (My Generation, See Me Feel Me), Jethro Tull, Canned Heat, CCCinc., The Byrds (Eight Miles High), Golden Earring (Eight Miles High), Cat Stevens (Lady d'Arbanville), John Mayall (Room to Move), Black Sabbath (Paranoid)
  • Bert: Supersister (Pudding en Gisteren), Boudewijn de Groot (Beneden alle Peil), Group 1850 (Paradise Now), Camel (Tin Soldier), Neil Young (On the Beach), Jimi Hendrix, Rolling Stones (Paint It Black en Angie), Rory Gallagher (Live), Cuby and The Blizzards (Appleknockers Flophouse), Focus, Livin' Blues (Wang Dang Doodle), Brainbox (Summertime), Harry Sacksioni (Elixer, Meta Sequoia)
  • Dolf: Pink Floyd (Ummagumma, Meddle), Alice Cooper (Halo of Flies), Joe Cocker, The Who (Tommy), Deep Purple (Made in Japan), Uriah Heep (Look At Yourself)
  • Heleen/Linda/Carla: Sonny and Cher (Little Man), Hans: Neil Young (Harvest), Henk: Beatles (Let It Be, It Don't Come Easy), Jimi Hendrix (Voodoo Child), Bettine: Uriah Heep, Beatles (Red and Blue), America, Jack & Joyce: Joan Baez (Blessed Are), Genesis (Musical Box), Traffic, Luuk: Fairport Convention (Full House), Julie: Fairport Convention (Angel Delight), Dorien: Allman Brothers (Brothers & Sisters), Hans: Slumberlandband, Bots, Armand (Een Beetje Vriendelijkheid), Rolling Stones (Wild Horses, Sister Morphine), Fleetwood Mac (Rumours), Cees: Jan Akkerman, Hans & Sjoerd: Flairck, Fin: Neil Young, Dido, Marlous: Luar Na Lubre (Un Bosque de Musica), Lucy: Leonard Cohen (Dancing To The End Of Love), Gesa/Line/Miriam: Mutefish (Dublin: Braveheart Theme)

In jongerensociëteit Over De Brug in Gouda was het altijd een muzikale happening als Barrelhouse (Bailey’s Blues & Boogie Band) op het podium hun unieke bluessound ten gehore bracht. 

Midsummer Pop in Meerlo jaren '70
In mijn studietijd in Eindhoven heb ik mede door huisgenoot Hans .., die popjournalist was bij het Brabants Dagblad, unieke muzikale ervaringen meegekregen. Met name de 'studiopnamen' van Bots, het 'interview' voor de krant met de Rolling Stones, het 'in-house concert' op mijn gitaar van Herman van Loenhout (protestzanger Armand en roze Cadillac, 23 januari 2011 nog in DWDD-789), de 'ontmoeting' met Bertus Borgers die destijds ad-hoc deel uitmaakte van de Golden Earring, tijdens het 3-daagse Midsummer Pop in Meerlo (het Woodstock van Zd NL ergens rond 1974), backstage en in de kleurige 'magic bus' met de Slumberlandband. Deze popgroep die theatrale elementen gebruikte in optredens, belichting en aankleding is ontstaan uit de resten van folk/hippie band C.C.C. Inc., en had twee toekomstige Doe Maar-oprichters in haar gelederen. Te oordelen naar publiciteitsfoto’s uit die tijd zag de Slumberlandband er uit als een ‘troupe’ circusmuzikanten en de muziek is daar een auditieve voortzetting van. Pop, rock, theatermuziek en music hall werden vermengd met soms absurdistische en sprookjesachtige teksten, die met veel gevoel voor drama door zanger Friedrich Hlawatsch voor het voetlicht werden gebracht.

Slumberlandband met Ernst Jansz, Joost Belinfante en Friedrich Hlawatsch

Het optreden tijdens het Midsummer popfestival in Meerlo van mijn favoriete band de folkrockgroep Fairport Convention met de prachtige leading vocals van de legendarische Sandy Denny was onvergetelijk.

Fairport Convention & Sandy Denny

Ook Pinkpop (3 dagen met veel regen met Bert van Tuijl?, Tom Verwaart en Dolf Jansen) was een happening om nooit meer te vergeten; wakker worden 's morgens op het festivalterrein met muziek van de Byrds. 
Indrukwekkend was ook het interview met Stevie Wonder door superfan van Stevie en jeugdvriend van mij Ton Sevenhoven in het Chelsea Harbour Hotel in Londen. Opmerkelijk is verder dat enkele jaren geleden Barry Hay (Golden Earring) en Harry Muskee (Cuby & The Blizzards) in Curacao als 'buren van' zijn opgedoken. 

Ierse Reggae-Folkband Mutefish
Een andere unieke ervaring was laatst de kennismaking tijdens een congres in Dublin met de 'onbevangen' psychedelische reggae folk van de Ierse band Mutefish (Mutefish & WebsiteMySpace & Video en mijn Columnary.blogpost).

Zie ook link naar blogpost MusicFavs.

No comments:

Post a Comment